Mallisarjan historia alkoi 1986 jolloin rakennettiin ensimmäinen Case IH Steiger. Case IH on aina panostanut erittäin paljon tuotekehitykseen, mistä yhtenä osoituksena on telateknologiaan tuodut mahtavat innovaatiot. Maailman tehokkain traktori on Case IH:n telatraktori Quadtrack 620. Telat ovat huomattavasti renkaita tehokkaampi voimanvälittäjä eikä kokonaiskustannuksissa ole kovinkaan suurta eroa.
Quadtracin ja Steigerin ero on siinä, että Quadtracissä on telat kun Steigerissa on renkaat. Molemmat on runko-ohjattuja erittäin tehokkaita vetokoneita.
OHJAAMO
Quadtrackin ja Steigerin ohjaamossa toistuu Case IH:lle tyypillinen mukavuus, tilavuus, loistava työergonomia, hyvä näkyvyys ja alhainen melutaso.
Istuin on aktiivijousitettu ilmaistuin, jossa jousitus reagoi liikkeisiin salamannopeasti ja automaattisesti. Jousitus toimii pysty- ja vaakasuunnan lisäksi myös sivusuuntaan. Kattavaan vakiovarustukseen kuuluvat myös mm. automaatti-ilmastointi sekä ohjaamon jousitus. Ulkopeilitkin säätyvät sähköisesti. Apukuskille on oma pehmustettu istuimensa.
JOHTAVASSA TRAKTORISSA ARVOISENSA OHJAAMO
Case IH on suunnitellut Quadtrackin ja Steigerin ohjaamon traktorin arvon mukaisesti. Kaikki hallintalaitteet on integroitu oikeanpuoleiseen käsinojaan; kaasuvipu, Powershift-vaihteet, nostolaite, sähköventtiilit ym. Luksusta ohjaamoon tuo muhkean mukavat nahkapäällysteiset kuljettajan ja apumiehen istuimet sekä nahkainen ohjauspyörä.
MOOTTORI
Quadtrackin ja Steigerin sydän on valtavan tehokas 12,9l turboahdettu, välijäähdytetty Common rail -moottori. Mallisto tarjoaa 525hv-692hv maksimitehon ja 2 229Nm- 2 941Nm maksimiväännön.
CASE IH SCR-PUHDISTUSTEKNOLOGIA
SCR-Puhdistusteknologia perustuu pakokaasujen käsittelyyn vasta moottorin jälkeen. Tämän ansiosta moottori on voitu suunnitella toimimaan aina parhaalla mahdollisella hyötysuhteella ja tuottamaan maksimaalisen tehon pienimmällä mahdollisella polttoaineen kulutuksella. Kun monimutkaiset pakokaasujen uudelleenkierrätys ja hiukkassuodatin on jätetty asentamatta, on moottori pysynyt yksinkertaisena ja kompaktin kokoisena. SCR-teknologia tuo lisää tehoa ja vääntöä, alentaa polttoaineen kulutusta ja parantaa moottorin luotettavuutta samalla kun päästöt ympäristöön alenevat. SCR on tämän kokoluokan traktoreissa ylivoimainen ratkaisu ja se kasvattaa Case IH:n etumatkaa kilpailijoihin entisestään.
KOOLLA ON VÄLIÄ
FPT on maailman toiseksi suurin moottorien valmistaja. FPT valmistaa noin 2,4 miljoonaa moottoria vuosittain ja on erittäin merkittävä tekijä mm. raskasliikenteen moottorien valmistajana. Raskasliikenteen vaatimukset moottorin kestävyydelle ja taloudellisuudelle on erittäin suuret. Myöskin ympäristölainsäädäntö raskasliikenteessä on selvästi maatalouskoneita tiukemmat. FPT:n vankka kokemus, tuotekehitysresurssit ja sitoutuminen moottoriteknologiaan näkyy Case IH:n traktorien mahtavassa suoristuskyvyssä.
Case IH traktorit on erittäin vääntäviä, kestäviä, polttoainetaloudellisia ja niiden elinkaarikustannukset on markkinoiden alhaisimmat.
PELKKÄÄ UREAA
Quadtrack/steigerin moottorit täyttävät ympäristölainsäädännön vaatimukset pelkän urean avulla. Tämän ansiosta moottori on yksinkertainen, taloudellinen ja kompaktin kokoinen. Moottorin käyntilämpötila on esimerkiksi pakokaasujen uudelleen kierrätystä käyttäviä moottoreita alhaisempi. Alhaisempi käyntilämpötila säästää polttoainetta, moottorin kompponentteja ja oleellisesti vähentää tulipalon riskiä.
VAIHTEISTO
Nyt CVX- aidosti portaaton vaihteisto myös Quadtrackiin
Vaihteisto on moottorin jatke, minkä tehtävänä on välittää moottorin tuottama teho renkaisiin/teloille ja hyötykätyttöön. Vaihteiston valinta on yksi traktorin ostajan tärkeimmistä valinnoista. Quadtrackiin ja Steigeriin on tarjolla kaksi vaihteistovaihtoehtoa FPS- täyspowershift ja CVX- aidosti portaaton vaihteisto.
Quadtrackin ja Steigerin huippunopeus on 40 km/h, minkä se tuottaa alhaisilla moottorin kierrosluvuilla. Vaihteiston hallinta käy helposti käsinojan MC kahvasta. MC kahvassa on myös suunnanvaihto. minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse kurkoitella mihinkään.
FPS- KAIKKI VAIHTEET ILMAN KYTKINTÄ
FPS vaihteisto on 16 vaihdetta ja 40 km/h) on full powershift vaihteisto, missä kaikki vaihteet on käytettävissä ilman kytkintä ja vedon katkaisua. Multicontroller kahvasta hoituu vaihteiden ja suunanvaihto, kahva toimii myös käsikaasuna. Vaihteistolle on mahdollista asettaa maksiminopeuksia/vakionopeuksia. Tällöin trakrtori pyrkii kulkemaan haluttua maksiminopeutta ja optimoi moottorin kierrokset tehtävän täyttämiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja polttoainetaloudellisesti. Maksiminopeuden säätö tapahtuu MC kahvassa olevan oranssin rullan avulla.
CVX- SE AIDOSTI PORTAATON
Keväästä 2018 asti CVX vaihteisto on ollut saatavilla myös Steiger ja Quadtrack mallistoon. Aidosti portaaton vaihteisto on saatavilla Steiger 370-470 ja Quadtrack 470-540 malleihin. aidosti portaaton vaihteisto. Vaihteistossa on neljä aluetta, mutta kaksoiskytkin hoitaa vaihtamisen niin hienosti ettei kuski edes sitä huomaa. CVX on ajomukavuutta parhaimmillaan, minkä Case IH:n ajokahva ainutlaatuisella toiminnallisuuudellaan täydentää.
CVX:ssä nopeutta lisätään ajokahvaa eteenpäin vetämällä. Kun kuljettaja vetäää ajokahvaa taaksepäin, traktori moottorijarruttaa. Loppuun asti taaksevedettynä traktori pysähtyy ja myös pysyy paikoillaan. Tämä on loistava ominaisuus esim. siirtoajossa risteykseen tullessa ja siitä lähdettäessä.
HYDRAULIIKKA
Quadtrackin ja Steigerin hydrauliikka perustuu säätyvätilavuuksiseen mäntäpumppuun, joka tuottaa öljyä vakiona vajaat 160 l/min ja parhaimmillaan jopa 428 l/min. Tällöin koneessa on sekä High Flow että Twin Flow pumppu. Vakiona on 6 kpl monipuolisia elektronisesti ohjattuja venttiilejä, joissa kaikissa on ohjelmoitava ajastus sekä virtauksen säätö. Lisävarusteena saatavilla on myös kahdeksas hydraulilohko. Jokaisen hydrauliikkalohkon maksimituotto on 133 l/min.
JÄMERÄ NOSTOLAITE
Tämän malliston nostolaitteiden maksiminostokyky on reilut 8 900kg, minkä myötä raskaimmatkin työkoneet saadaan ylös nostettua. Nostolaitteiden hallinta muiden Case IH mallien mukaisesti onnistuu helposti ja työergonomisesti käsinojasta ja MC kahvasta.
VOIMANOTTO
Magnum on tehty väsymättömäksi ja sitkeäksi vetokoneeksi tai väkeväksi voimanlähteeski. Tarjolla on vakiona 1000 kierroksinen ja lisävarusteena 540/1000 nopeuksinen voimanotto. Voimanoton 1 000 kierrokset saadaan 1 803 rpm ja päällekytkentä tapahtuu sähköhydraulisesti. Päällekytkentä on mahdollista tehdä myös lokasuojasta.
QUADTRAC VAI STEIGER?
Teloilla on monia vahvuuksia renkaisiin nähden kuten parempi pito, pienempi pintapaine, ne ovat renkaita kapeammat ja tarjoavat joustavuutta kun työt onnistuu äärimmäisissäkin olosuhteissa.
Keskimäärin voidaan sanoa, että renkaiden luiston myötä menetetään vetotehoa (ja vääntöä) noin 15%. Voimanvälitys maan ja renkaan välillä on tehokkainta, kun luisto on noin 10 – 20 %. Tämä on fysiikkaa ja kaikille toimijoille sama. Ilman luistoa ei ole pitoa eli se on välttämätön paha. Luisto kasvaa sitä mukaan kun olosuhteet heikkenee ja jossain vaiheessa luisto% menee liian suureksi, peltoon tulee urat ja meno jopa pysähtyy (renkaat sutii). Mitä haastavammat olosuhteet, sitä suurempi ero renkaiden ja telojen välillä on. Tämä perustuu siihen, että telojen pintapaine on pienempi ja kantavuus suurempi. Telojen osalta tehohäviö on noin 0,5%
Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. Quadtrack 500 (maksimitehoiltaan 410hv) vastaa vetoteholtaan 450-470hv traktoria, missä on renkaat.
Telojen avulla voidaan raskailla koneilla mennä pelloilla ja silti toimia erittäin alhaisilla pintapaineilla. Telat tekevät paripyörät tarpeettomaksi. Tämä luo todella suurta ajomukavuutta kun koneen leveys kapenee huomattavasti. Myöskin kustannuksissa säästetään kun paripyörät voidaan jättää hankkimatta.
Telat ovat jonkinverran renkaita arvokkaammat. Tämän myötä Steiger voikin olla Quadtrackia parempi valinta, jos koneen käyttökohteena on esimerkiksi hakkurin pyörittäminen eikä maahankohdistuvalla pintapaineella tai paremmalla vetokyvyllä ole niin suurta merkitystä.
PARAS MAHDOLLINEN VETOTEHO
Telojen sisäpuolela olevat korvakkeet/hampaat menevät vetopyörän loveihin (kuin ketju), minkä ansiosta vetopyörän ja telan väliin ei tule luistoa (tehohäviötä). Telat kiristyvät hydraulisesti ja automaattisesti, mikä oleellisesti helpottaa kuljettajan työtä.Telat ovat itsepuhdistuvat, mikä oleellisesti lisää niiden käyttöikää ja omalta osaltaan helpottaa kuljettajan työtä.
PARAS MAHDOLLINEN PITO
Pienet keskipyörät on asennettu 1,5cm alemmas niin, että maantiellä ajettaessa selvästi pienempi osa teloista osuus maahan. Tämä vähetää kulumista, ääntä ja parantaa kääntyvyyttä. Pellolle mentäessä telat painuu sen verran, että ne koskettaa koko pinta-alallaa maata ja näin maksimoi pidon. Telat painuvat maahan koko kontaktipinnallaan myös erittäin painavaa kuormaa vedettäessä.
PARAS MAHDOLLINEN AJETTAVUUS
Quadtrackin ratkaisu, missä traktoriin on asennettu neljät telat on tässä kokoluokassa ylivoimaisesti markkinoiden paras ratkaisu. Telat pysyvät koko pinta-alallaan maassa, minkä myötä maahan kohdistama pintapaine pysyy matalana mäkisessäkin maastossa tai estettä ylitettäessä. Kuljettajalle Quadtrack on tasainen, miellyttävä ja helppo ajettava.
PARAS MAHDOLLINEN KETTERYYS
Quadtrack on erittäin ketterä ja kääntyminen tällä koneella on maan rakenteen kannalta hellävaraista. Tässä ratkaisussa tosiaankin on yhdistetty telojen ja renkaiden parhaat puolet jolloin lopputuloksena on ainutlaatuisen monipuolinen, tehokas ja helppokäyttöinen traktori.