Legendaarinen voimapesä päivittyi
Uudessa Magnum-mallistossa on moderni ohjaamo, uudistettu kosketusnäyttö ja kokonaan uusi kuljettajan käyttöliittymä. Kaiken tämän lisäksi Magnum mallisto täydentyi kokonaan uudella Magnum 400 mallilla.
Magnumin maine ja johtava asema perustuu arvostettuihin sukujuuriin, ja ennen kaikkea vuosien saatossa myytyyn yli 150 000 Magnum -traktoriin. Pitkän ja menestyksekkään historian ansiosta Magnumista on tullut jo kauan sitten alan kulmakivi ja mittari, johon muita isoja traktoreita verrataan.
Magnum 280 | Magnum 310 | Magnum 340 | Magnum 380 | Magnum 400 uutuus | |
Nimellisteho | 280hv | 310hv | 340hv | 380hv | 400hv |
Maks, teho/ maks teho lisäteholla | 316/351hv | 347/382hv | 374/409hv | 418/435hv | 435hv/- |
Maks. vääntö | 1 558 Nm | 1 708 Nm | 1 800 Nm | 1 850 Nm | 1850 Nm |
Maks. nostokyky kg | 11 700 kg | 11 700 kg | 11 700 kg | 10 929 kg | 10 929 kg |
Maks. hydraulituotto | 282 l/min | 282 l/min | 282 l/min | 282 l/min | 282 l/min |
Rowtrack/telat | - | - | x | x | x |
OHJAAMO
Magnumissa on markkinoiden tilavin ohjaamo, ylivoimainen mukavuustaso sekä paras näkyvyys kaikilla mahdollisilla kriteereillä mitattuna. Uudessa Magnumissa on uusi kyynärnoja, MC kahva ja AFS 1200 kosketusnäyttö. Nämä vievät jo Case IH:lle tyypillisen, jo entuudestaan loistavan työergonomian aivan uudelle tasolle.
Istuin on aktiivijousitettu ilmaistuin, jossa jousitus reagoi liikkeisiin salamannopeasti ja automaattisesti. Jousitus toimii pysty- ja vaakasuunnan lisäksi myös sivusuuntaan. Kattavaan vakiovarustukseen kuuluvat myös mm. automaatti-ilmastointi sekä ohjaamon jousitus. Ulkopeilitkin säätyvät sähköisesti. Apukuskille on oma pehmustettu istuimensa.
JOHTAVASSA TRAKTORISSA ARVOISENSA OHJAAMO
Case IH on suunnitellut Magnumin ohjaamon traktorin arvon mukaisesti. Kaikki hallintalaitteet on integroitu oikeanpuoleiseen käsinojaan; kaasuvipu, Powershift-vaihteet, nostolaite, sähköventtiilit ym. Halutessasi hieman lisää luksusta ajamiseen voit valita lisävarusteena myös muhkean mukavat nahkapäällysteiset kuljettajan ja apumiehen istuimet sekä nahkaisen ohjauspyörän.
TILAVA JA MUUTTUMISKYKYINEN
Magnumim uusi ohjaamo huoluu luksusta ja modernia tyyliä. Ohjaamo on erittäin tilava ja penkin asentoa pystyy monipuolisesti säästämään. Penkkiä on mahdollista kääntää niin, että pitempikin kuljettaja saa jalkansa oikaistua. Esimerkiksi automaattiohjauksen hoitaessa auton ohjaamisen, voi kuljettaja kääntää penkkiä, suoristaa jalkansa ja rentoutua. Penkin kääntyessä kääntyy myös käsinoja ja kosketusnäyttö.
UUSI KYYNÄRNOJA JA KOSKETUSNÄYTTÖ
Uusi Magnum sai kokonaan uusitu kyynärnojan, ajokahvan, kosketusnäytön ja käyttöliittymän. Kyynärnojasta ja ajokahvasta hoidetaan koko traktorin hallinta ja käyttö, Kyynärnojasta voidaan mm. hallinta nosotolaitteita, moottorin vakiokierroksia ja kytkeä neliveto päälle.
MC kahva toimii tuttuun tapaan FPS vaihteistossa käsikaasuna ja CVX:ssä ajokahvana. Kahvalla voidaan hallinta hydrauliikkalohkoja, nostolaitteita ja ISOBUS väylässä olevan työkoneen toimintoja. Kahvasta voidaan myös kytkeä automaattiohjaus päälle, vaihtaa suuntaa, säättä vakionopeuksia (3 nopeusmuistipaikkaaa) ja siirtyä eri vakinopeusvalintojen välillä.
KAKSI NÄYTTÖÄ
Uudessa Magnumissa on kaksi näyttöä. Päänäyttö (kts. ylempi kuva) AFS 1200 on käsinojassa ja siitä hoidetaan mm. traktorin säätöjen hallinta, automaattiohjauksen käyttö ja haluttaessa ISOBUS väylässä olevan työkoneen käyttö. Uuden näytön lisäksi myös käyttöliittymä on täysin uusi. Näyttöä voidaan käyttää joko koskettamalla tai kyynärnojassa olevalla hallintarullalla.
Toinen näyttö uudesta Magnumista löytyy A- pilarista. Tästä näytöstä kuljettaja näkee mm. hälyytys ja varoitusvalot, polttoaine- ja AdBluetason, moottorin lämpötilan, peräkärryn ilmajarrujen paineen, käytössä olevan vakionopeuden (kuvassa vakionopeus on 7,5 km/h, eli jos ajokahva edessä, on ajonopeus 7,5 km/h), traktorin ajonopeuden ja moottorin kierrosluvun.
MOOTTORI STAGE V
Magnumin sydän on valtavan tehokas 8,7l turboahdettu, välijäähdytetty Common rail -moottori. Magnum mallisto tarjoaa 316hv-435hv maksimitehon ja 1 381Nm- 1 850Nm maksimiväännön. Tämän lisäksi on käytössä lisäteho-ominaisuus, mikä antaa lisätehoa jopa 35hv ja vääntöä vajaat 180Nm lisää.
CASE IH SCR-PUHDISTUSTEKNOLOGIA
SCR-Puhdistusteknologia perustuu pakokaasujen käsittelyyn vasta moottorin jälkeen. Tämän ansiosta moottori on voitu suunnitella toimimaan aina parhaalla mahdollisella hyötysuhteella ja tuottamaan maksimaalisen tehon pienimmällä mahdollisella polttoaineen kulutuksella. Kun monimutkaiset pakokaasujen uudelleenkierrätys ja hiukkassuodatin on jätetty asentamatta, on moottori pysynyt yksinkertaisena ja kompaktin kokoisena. SCR-teknologia tuo lisää tehoa ja vääntöä, alentaa polttoaineen kulutusta ja parantaa moottorin luotettavuutta samalla kun päästöt ympäristöön alenevat. SCR on Magnum kokoluokan traktoreissa ylivoimainen ratkaisu ja se kasvattaa Magnumin etumatkaa kilpailijoihin entisestään.
SUURTUOTANNON ETUJA
FPT on maailman toiseksi suurin moottorien valmistaja. FPT valmistaa noin 2,4 miljoonaa moottoria vuosittain ja on erittäin merkittävä tekijä mm. raskasliikenteen moottorien valmistajana. Raskasliikenteen vaatimukset moottorin kestävyydelle ja taloudellisuudelle on erittäin suuret. Myöskin ympäristölainsäädäntö raskasliikenteessä on selvästi maatalouskoneita tiukemmat. FPT:n vankka kokemus, tuotekehitysresurssit ja sitoutuminen moottoriteknologiaan näkyy Case IH:n traktorien mahtavassa suoristuskyvyssä.
Case IH traktorit on erittäin vääntäviä, kestäviä, polttoainetaloudellisia ja niiden elinkaarikustannukset on markkinoiden alhaisimmat.
PELKKÄÄ UREAA
Magnumin moottorit täyttävät ympäristölainsäädännön vaatimukset pelkän urean avulla. Tämän ansiosta moottori on yksinkertainen, taloudellinen ja kompaktin kokoinen. Moottorin käyntilämpötila on esimerkiksi pakokaasujen uudelleen kierrätystä käyttäviä moottoreita alhaisempi. Alhaisempi käyntilämpötila säästää polttoainetta, moottorin kompponentteja ja oleellisesti vähentää tulipalon riskiä.
VAIHTEISTO
Vaihteisto on moottorin jatke, minkä tehtävänä on välittää moottorin tuottama teho renkaisiin/teloille ja hyötykätyttöön. Vaihteiston valinta on yksi traktorin ostajan tärkeimmistä valinnoista. Magnumiin on tarjolla kaksi vaihteistovaihtoehtoa FPS- täyspowershift ja CVX- aidosti portaaton vaihteisto.
AKTIIVINEN ETUAKSELIN JOUSITUS
50 km/h-versioissa varustukseen kuuluu etuakselijousitus sekä etupyörien erillisjarrut. 50 km/h -versioissa on aktiivinen etuakselijousitus ajomukavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Aktiivijousituksella traktorin pituuskallistelua saadaan vähennettyä etenkin maantieajossa ja etukuormainkäytössä.
Aktiivijärjestelmä seuraa 100 mm joustovaralla olevan etuakselin liikkeitä, minkä mukaan vaimennusta ja painetta säädetään paineakuilla ja venttiilijärjestelmällä. Etujousituksessa on automaattinen tasonsäätö kuormituksen mukaan. Neliveto ja tasauspyörästöjen lukot edessä ja takana vapautuvat ja kytkeytyvät automaattisesti nopeudesta ja ohjauskulmasta riippuen.
FPS- KAIKKI VAIHTEET ILMAN KYTKINTÄ
FPS vaihteisto on 18 (40 km/h) tai 19 (50 km/h) full powershift vaihteisto, missä kaikki vaihteet on käytettävissä ilman kytkintä ja vedon katkaisua. MC- multicontroller kahva uudistui samalla kun koko käsinoja, AFS näyttö ja käyttöliittymä päivittyi vastaamaan nykyajan ja tulevaisuuden käyttötarpeita.
CVX- SE AIDOSTI PORTAATON
CVX vaihteisto on aidosti portaaton vaihteisto. Magnumin CVX vaihteistossa on neljä aluetta, mutta kaksoiskytkin hoitaa vaihtamisen niin hienosti ettei kuski edes sitä huomaa. CVX on ajomukavuutta parhaimmillaan, minkä Case IH:n ajokahva ainutlaatuisella toiminnallisuuudellaan täydentää.
CVX:ssä nopeutta lisätään ajokahvaa eteenpäin vetämällä. Kun kuljettaja vetäää ajokahvaa taaksepäin, traktori moottorijarruttaa. Loppuun asti taaksevedettynä traktori pysähtyy ja myös pysyy paikoillaan. Tämä on loistava ominaisuus esim. siirtoajossa risteykseen tullessa ja siitä lähdettäessä.
HYDRAULIIKKA
Magnumin hydrauliikka perustuu säätyvätilavuuksiseen mäntäpumppuun, joka tuottaa öljyä reilut reilut 160 l/min (FPS) ja 175 l/min (CVX). Jos tämä ei vielä riitä, voi Magnumin tilata myös tehdasasenteisella 236 l/min (FPS) ja 221 l/min (CVX) Hi-Flow tai 297 l/min (FPS) ja 278 l/min (CVX) tuoton tarjoavalla Twin-Flow hydrauliikalla. Vakiona on 5 kpl monipuolisia elektronisesti ohjattuja venttiilejä, joissa kaikissa on ohjelmoitava ajastus sekä virtauksen säätö. Lisävarusteena saatavilla on myös kuudes hydraulilohko. Jokaisen hydrauliikkalohkon maksimituotto on 133 l/min.
JÄMERÄ NOSTOLAITE
Magnum 250 ja 280 malleissa nostovoimaa löytyy reilut 8 800 kg. Kolmessa suuremmassa mallissa nostovoimaan on peräti reilut 9 700kg (Magnum 310) ja reilut 10 900 kg (Magnum 340 ja 380). Noistolaitteiden hallinta onnistuu hienosto työergonomisesta käsinojasta.
VOIMANOTTO
Magnum on tehty väsymättömäksi ja sitkeäksi vetokoneeksi tai väkeväksi voimanlähteeski. Tarjolla on vakiona 1000 kierroksinen ja lisävarusteena 540/1000 nopeuksinen voimanotto. Voimanoton 1 000 kierrokset saadaan 1 803 rpm ja päällekytkentä tapahtuu sähköhydraulisesti. Päällekytkentä on mahdollista tehdä myös lokasuojasta.
MAGNUM ROWTRACK
Magnumiin on saatavilla telat takarenkaiden tilalle, jolloin puhutaan Magnum Rowtrackista. Teloilla on monia vahvuuksia renkaisiin nähden kuten parempi pito, pienempi pintapaine, ne ovat renkaita kapeammat ja tarjoavat joustavuutta kun työt onnistuu äärimmäisissäkin olosuhteissa.
Keskimäärin voidaan sanoa, että renkaiden luiston myötä menetetään vetotehoa (ja vääntöä) noin 15%. Voimanvälitys maan ja renkaan välillä on tehokkainta, kun luisto on noin 10 – 20 %. Tämä on fysiikkaa ja kaikille toimijoille sama. Ilman luistoa ei ole pitoa eli se on välttämätön paha. Luisto kasvaa sitä mukaan kun olosuhteet heikkenee ja jossain vaiheessa luisto% menee liian suureksi, peltoon tulee urat ja meno jopa pysähtyy (renkaat sutii). Mitä haastavammat olosuhteet, sitä suurempi ero renkaiden ja telojen välillä on. Tämä perustuu siihen, että telojen pintapaine on pienempi ja kantavuus suurempi. Telojen osalta tehohäviö on noin 0,5%
Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 310 Magnum Rowtrack (maksimitehoiltaan 347hv) vastaa vetoteholtaan 430hv traktoria, missä on renkaat.
Telojen avulla voidaan raskailla koneilla mennä pelloilla ja silti toimia erittäin alhaisilla pintapaineilla. Tämä mahdollistaa esim. apulannan pintalevityksen syysviljoille erittäin aikaisessa vaiheessa. Myöskin kyntäminen hyvinkin märissä olosuhteissa onnistuu ilman maan tiivistymistä.
Telat tekevät paripyörät tarpeettomaksi. Tämä luo todella suurta ajomukavuutta kun koneen leveys kapenee huomattavasti. Myöskin kustannuksissa säästetään kun paripyörät voidaan jättää hankkimatta.
PARAS MAHDOLLINEN VETOTEHO
Telojen sisäpuolela olevat korvakkeet/hampaat menevät vetopyörän loveihin (kuin ketju), minkä ansiosta vetopyörän ja telan väliin ei tule luistoa (tehohäviötä). Telat kiristyvät hydraulisesti ja automaattisesti, mikä oleellisesti helpottaa kuljettajan työtä.Telat ovat itsepuhdistuvat, mikä oleellisesti lisää niiden käyttöikää ja omalta osaltaan helpottaa kuljettajan työtä.
PARAS MAHDOLLINEN PITO
Pienet keskipyörät on asennettu 1,5cm alemmas niin, että maantiellä ajettaessa selvästi pienempi osa teloista osuus maahan. Tämä vähetää kulumista, ääntä ja parantaa kääntyvyyttä. Pellolle mentäessä telat painuu sen verran, että ne koskettaa koko pinta-alallaa maata ja näin maksimoi pidon. Telat painuvat maahan koko kontaktipinnallaan myös erittäin painavaa kuormaa vedettäessä.
PARAS MAHDOLLINEN AJETTAVUUS
Magnum Rowtrackin ratkaisu, missä takarenkaat on korvattu teloilla, on ylivoimaisesti markkinoiden paras ratkaisu. Traktorin maahan kohdistama pintapaine pysyy matalana mäkisessä maastossa tai esteitä ylitettäessä. Kuljettajalle Magnum Rowtrack on tasainen, miellyttävä ja helppo ajettava.
PARAS MAHDOLLINEN KETTERYYS
Magnum Rowtrack on erittäin ketterä ja kääntyminen tällä koneella on maan rakenteen kannalta hellävaraista. Tässä ratkaisussa tosiaankin on yhdistetty telojen ja renkaiden parhaat puolet jolloin lopputuloksena on ainutlaatuisen monipuolinen, tehokas ja helppokäyttöinen traktori.
AUTOMAATTIOHJAUS
Automaattiohjaus on työn tehokkuutta eniten parantava lisävaruste, mikä nykyajan traktoriin on saatavilla. Paraskin kuski ajaa noin 10 % päällekkäin tai hänelle jää välipaikkoja. Tämä 10 % on täysin hukkaan heitettyä työtä ja resurssien tuhlaamista. Karkeasti voidaan sanoa, että automaattiohjauksella koneketjusta saadaan 100 % hyödynnettyä. Tämän ansiosta esimerkiksi olemassa olevaa koneketjua voidaan pitää pykälää pienempänä suhteessa koneketjuun, missä automaattiohjaus ei ole käytössä.
Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös
Automaattiohjaukseen on saatavilla automaattinen päistekäännös (katso alla oleva video) erittäin edullisesti. Automaattinen päistekäännös entisestään lisää ajomukavuutta, vähentää peltomaan tallautumista ja tekee päisteestä juuri semmoisen kuin kuljettaja haluaa. Traktori voidaan laittaa kulkemaan jokatoista ajolinjaa pitkin jolloin päistekäännöksestä saadaan hieman loivempi. Loivempi päistekäännös on hellävaraisempi peltomaalle ja mukavampi kuljettajalle.
Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös+päisteautomatiikka
Parhaan työtehon, työmukavuuden ja resurssien maksimaalisen hyödyntämisen saa kun yhdistetään automaattiohjaus, automaattinen päistekäännös ja päisteautomatiikka. Päisteautomatiikan avulla päisteessä toistuvat toiminnot (ajonopeuden säätö, ulosoton pysäytys, nostolaitteiden nosto, hydrauliikan toiminnot yms.) voidaan ohjelmoida tapahtumaan automaattisesti päisteeseen tultaessa. Voidaankin sanoa, että kun tämä voittajan yhdistelmä on käytössä, ei kuljettajan tarvitse huolehtia traktorin ajamisesta kuin työn alussa ja lopussa.
Kuinka tarkka automaattiohjaus on?
Automaattiohjauksen tarkkuus vaihtelee käytössä olevan tarkkuussignaalin mukaan. Tarjolla on kaksi tarkkuussignaalia: Egnos, minkä tarkkuus suomessa on 20-30cm ja RTK, minkä tarkkuus on 2-4cm. Egnostarkkuussignaalin käyttö on ilmaista, kun taas RTK:n käytöstä on maksettava käyttömaksua Geotrimille. Vahva suositus on, että esim. kylvössä, lietteen levityksessä ja niitossa käytettäisi RTK tarkkuutta, kun esimerkiksi äestyksessä, kevytmuokkauksess ja kasvinsuojelussa voidaan pärjätä Egnostarkkudella. RTK on täysin jälkivarusteltavissa, mikä antaa päätöksenteolle hieman joustavuutta. Traktorimyyjän kanssa kannattaa keskustella, kumpi tarkkussignaaleista sopii paremmin käyttäjän tarpeisiin.