MALLISTO
Kolme mallia, monipuoliset käyttömahdollisuudet, huippulaatua Itävallasta. Puma on huipputehokas ja monikäyttöinen traktori nykyaikaisille maatiloille sekä vaativaan urakointiin. Puma mallisto koostuu kolmesta toisiaan hienosti täydentävästä mallista: Puma X, Puma MC ja Puma CVX.
Puma X
Puma X on kesällä 2018 julkaistu mallisto, mikä koostuu kolmesta mallista Puma 140, 150 ja 165. Näiden maksimitehot ilman lisätehoa on 155hv-180hv. Lisätehon kanssa tehot on jopa 170hv-210hv. Vääntöä tästä mallistosta löytyy 655-771Nm. Puma X on varusteiltaan hieman Puma MC/CVX:ää kevyemmin varusteltu, minkä myötä hintaa on saatu painettua edullisemmaksi. Tutut mahtavat vahvuudet on onnistuttu säilyttämään: Vahva ja vääntävä moottori, hyvä painojakauma, mahtava ja vakaa ajettavuus sekä tilava ja hiljainen ohjaamo. Ero Puma MC/CVX:ään on ohjaamon matala katto, halogen valot (muissa malleissa LED valot), pelkistetymmät hallintalaitteet, mitkä on Maxxumin perusmallista tutut. Vaihteistona Puma X:ssä on kolmepykälinen ja 18/19 vaihteinen SPS vaihteisto.
Puma MC
Mallistot koostuvat kahdesta normaalin akselivälin (Puma 150 ja 165) ja kolmesta pidemmän akselivälin (Puma 185-220) mallista. Vaihteistoja on saatavilla joko Semipovershift (18/19 vaihdetta ja 6 pikavaihdetta) tai Powershift (18/19 vaihdetta ja kaikki pikavaihteita). MC-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. ergonominen kyynärnoja ja MC- hallintakahva, LED työvalot ja ohjaamon jouset, Lisävarusteena saatavana mm. pakokaasujarru, automaattiohjaus, sähköhydraulikkaa ym.
Puma CVX
Mallistot koostuvat kolmesta normaalin akselivälin (Puma 150-175) ja neljästä (Puma 185-240) pidemmän akselivälin mallista. Puma CVX:ssä on aidosti portaaton vaihteisto, mikä täydellisesti vapauttaa kuljettajan vaihteiden vaihdosta. CVX mallin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. mahtava kyynärnoja ja MC- ajokahva, LED työvalot ja ohjaamon jouset. Lisävarusteena saatavana mm. pakokaasujarru, automaattiohjaus, sähköhydraulikkaa ym.
OHJAAMO
Nouse sisään ja istu Puma -traktoriin. Nopeasti huomaat, miten viihtyisä traktorin ohjaamo voi olla. Siinä on käytetty laadukkaita materiaaleja, se on käyttäjien toiveiden mukaan suunniteltu ja hallintalaitteiden sijoittelussa sekä käytössä on työergonomiaan kiinnitetty paljon huomiota.
Voit valita korkealaatuisista kangas- tai nahkaistuimista, jotka kaikki antavat kuljettajalleen aina erinomaisen ajomukavuuden. Automaattiset istuimen säädöt takaavat parhaan ajomukavuuden kaikissa olosuhteissa. Puma MC ja CVX malleissa ilmastointilaite, muhkea ilmaistuin sekä takalasin pyyhin ja pesin ovat itsestään selviä vakiovarusteita. Myös ohjaamon jousitus on näissä malleissa vakiovaruste. Apukuljettaja osaa varmasti arvostaa omaa reilun kokoista pehmustettua istuintaan. Turvallisuudesta ei voi liikaa huolehtia – siksi turvavyö on vakiovaruste myös apuistuimessa.
PARHAAT PISTEET TERVEYDESTÄ JA TURVALLISUUDESTA
Pitkät päivät tuntuvat lyhyemmiltä monipuolisella ilmaistuimella, jonka monipuolisilla säädöillä löytyy hyvä ajoasento kaikenkokoisille kuljettajille. Ergonominen hallintalaitteisto on oleellinen osa viihtyvyyttä. Multicontroller-käsinojassa traktorin toiminnot on ryhmitelty loogiseksi kokonaisuudeksi niin että ajaminen on mahdollisimman rentoa ja mukavaa ilman stressiä. A-pilariin keskitetty mittaristo on koko ajan näkökentässä, ja se pitää yhdellä vilkaisulla kuljettajan ajan tasalla traktorin toiminnoista.
Äänentaso vain 69 dB(A)on alhaisempi kuin missään muussa traktorissa tässä kokoluokassa. Konepeiton sulavalinjainen muotoilu, mittaristo A-pilarissa, solakka rungon muotoilu ja suuret lasipinnat tarjoavat erinomaisen näkyvyyden joka suuntaan.
TYÖPAIKKA JOSSA ON HYVÄ OLLA
Vakiovarusteena olevan ilmajousitetun matalataajuusistuimen lisäksi valittavana on useita eri istuinvaihtoehtoja, kuten Dual Motion -istuin kankaisena tai nahkaisena ja huippuna ilmastoitu Maximo Evolution -istuin punaisella nahalla verhoiltuna.
Kaukosäätöiset ja lämmitettävät peilit ovat saatavana lisävarusteena samoin kuin automaattinen ilmastointi, joka varmistaa halutun lämpötilan ja viihtyvyyden ohjaamossa.
MOOTTORI
Tehokas 6,7-litran 6-sylinterinen moottori on suunnittelu tuottamaan runsaasti voimaa ja optimoimaan polttoaineen kulutuksen. Päästönormin Tier 5 rajoitukset saavutetaan käyttäen puhtaasti uusinta SCR-teknologiaa.
•Uusinta ympäristöystävällistä Stage V / Tier 5 -päästötekniikkaa
•Maksimitehot 155 - 260 hv
•Lisätehot 170 - 270 hv
•APM automaattinen tuottavuuden hallinta ja ECO Drive alentavat •polttoainelaskuja
•Ei pakokaasujen takaisinkierrätystä eikä hiukkassuodatinta
Moottorissa ei ole monimutkaista pakokaasujen takaisinkierrätystä eikä hiukkassuodatinta, vaan pakokaasujen jälkikäsittely tehdään kokonaan moottorin ulkopuolella tehostetulla SCR-järjestelmällä. Nämä ovat voimanlähteitä, jotka antavat hevosvoimia, vääntöä ja luotettavuutta. Puma-mallisto on saatavilla nimellistehon luokassa 140-240 hv. Kaikissa malleissa on ominaisuutena Power Management -lisäteho, jonka avulla saadaan mallista riippuen 170-270 hevosvoimaa.
Kierrosautomatiikan avulla voidaan ohjelmoida muistiin 2 eri moottorin kierrosnopeutta, jolloin esimerkiksi voimanottokäytössä kierrosluku pysyy tarkasti kohdallaan kuormituksen muutoksista huolimatta. Laajan vakiotehon alueen ansiosta täysi suorituskyky on käytössä kierrosten laskiessa nimelliskierroksista tasolle 1500 r/min. Voit siis nauttia hyvästä polttoainetaloudesta ilman kompromissia tehokkuuden suhteen.
Moottorin mahtavan väännön takia ajaminen on mukavan rentoa. Ajonopeus 40 km/h saavutetaan jo kierroksilla 1550 r/min ja 50 km/h kierroksilla 1700 r/min. Se tuo selvää säästöä polttoaineessa ja parantaa merkittävästi ajomukavuutta hiljaisen äänen takia.
Puma CVX -mallit hyödyntävät automaattista tuottavuuden hallintajärjestelmää (APM). Se auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta tarkkailemalla jatkuvasti moottorin kierroksia ja tarvittavaa tehoa. CVX-vaihteisto varmistaa voimanoton nopeuden pysymisen tasaisena. Lopputuloksena on paras tasapaino polttoaineen kulutuksen ja tehon tarpeen välillä. ECO Drive -toiminnolla portaaton vaihteisto pystyy saavuttamaan suurimman ajonopeuden tavallista alemmilla moottorin kierroksilla. Seurauksena on merkittävä säästö polttoaineen kulutuksessa.
HYDRAULIIKKA
Puman hydraulijärjestelmän voimavarat ovat huomattavan suuret. Sähköisesti ohjattu suljettu kuormantunteva järjestelmä reagoi pienimpäänkin muutokseen kuormituksessa salamannopeasti. Puma-traktorin takanostolaitteet pystyy nostamaan suurimmatkin työkoneet. Suljetun kuormantuntevan hydrauliikkajärjestelmän ytimessä on tehokas mäntäpumppu, jonka runsas maksimituotto takaa nopean ja tehokkaan käytön.
NOSTOVOIMAA.
Nostolaitteet Puma 150-175 malleissa kykenevät nostamaan 8257 kg, kun taas isommat mallit Puma 185-240 suoriutuvat 10463 kg:n nostosta. Tämä tarkoittaa, että painavimpienkaan työkoneiden käytössä ei ole mitään ongelmia.
Hydrauliikan ja nostolaitteen hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä, ja työkoneita kytkettäessä osaa arvostaa ohjaamon ulkopuolelle lokasuojaan sijoitettuja nostolaitteen ja voimanoton käyttökytkimiä.
MONIPUOLISET VENTTIILIT
Puma MC- ja CVX-malleissa venttiilit ovat sähköohjattuja, ja Joystick-hallinta käsinojassa on vakiovaruste. Myös hydrauliventtiiliä voi hallita lokasuojasta. Jokaiseen Puma-versioon saa tehtaalta takaventtiileiden lisäksi Joystickillä sähköisesti ohjattavia keskiventtiilejä 2 tai 3 paria.
MC ja CVX-malleissa kuljettaja voi valita yksilöllisesti mikä hallintavipu ohjaa mitäkin hydrauliventtiliä. Saatavilla on myös mekaaniset hydraulilohkot joiden säätö on monipuolista ja käyttö helppoa.
SUURTUOTANNON ETUJA
FPT on maailman toiseksi suurin moottorien valmistaja. FPT valmistaa noin 2,4 miljoonaa moottoria vuosittain ja on erittäin merkittävä tekijä mm. raskasliikenteen moottorien valmistajana. Raskasliikenteen vaatimukset moottorin kestävyydelle ja taloudellisuudelle on erittäin suuret. Myöskin ympäristölainsäädäntö raskasliikenteessä on selvästi maatalouskoneita tiukempi. FPT:n vankka kokemus, tuotekehitysresurssit ja sitoutuminen moottoriteknologiaan näkyy Case IH:n traktorien mahtavassa suoristuskyvyssä.
Case IH traktorit ovat erittäin vääntäviä, kestäviä, polttoainetaloudellisia ja niiden elinkaarikustannukset ovat markkinoiden alhaisimmat.
PELKKÄÄ UREAA
Puman moottorit täyttävät ympäristölainsäädännön vaatimukset pelkän urean avulla. Tämän ansiosta moottori on yksinkertainen, taloudellinen ja kompaktin kokoinen. Moottorin käyntilämpötila on esimerkiksi pakokaasujen uudelleen kierrätystä käyttäviä moottoreita alhaisempi. Alhaisempi käyntilämpötila säästää polttoainetta, moottorin kompponentteja ja oleellisesti vähentää tulipalon riskiä.
LOISTAVA NÄKYVYYS ETEEN
VAIHTEISTO
Puma MC ja CVX malleissa MC-ohjain, ICP hallintapaneeli ja AFS Pro 700 -värimonitori integroivat traktorin olennaisimmat toiminnot oikeaan käsinojaan. Kaikki ajamisessa tarvittavat hallintalaitteet on koottu mukavasti yhteen paikkaan: ajonopeuden valinta, suunnanvaihto, moottorin kierrosten säätö, päisteautomatiikka, ulkopuolinen hydrauliikka, etu- ja takanostolaitteen hallinta ja paljon muuta.
Puma X:n pelkistetymmät hallintalaitteet mahdollistavat traktorin sujuvan hallinnan ja vaihteiden vaihdon työergonomisesti ja miellyttävän kevyesti. Käyttökohteesta riippuu, mikä malleista on juuri se oikea.
Puman voimansiirto selviytyy hienosti Case IH -moottorin puhuttelevasta voimasta. Tiukan paikan tullessa vaihteita voidaan aina kelata alaspäin, ilman että vetoa tarvitsee katkaista kytkimellä.
6 TAI 18 POWERSHIFT-NOPEUTTA
Puman 6-portainen PowerShift-vaihteisto on suunniteltu luotettavaksi ja yksinkertaiseksi käyttää. Voit valita nappia painamalla vedon katkeamatta 6 vaihdetta kolmella alueella. Myös alueen vaihto sujuu sähköisesti nappia painamalla ilman kytkintä.
TäysPowerShift-vaihteistolla voit vaivattomasti vaihtaa vedon katkeamatta 18 tai 19 vaihteen välillä ilman kytkimen tai aluevaihteen käyttöä. Lisävarusteena oleva ryömintävaihteisto tarjoaa päävaihteiston lisäksi 10 hidasta vaihdetta nopeuksille 225-1600 m/h. Suunnanvaihtaja sijaitsee ohjauspylväässä vasemmalla puolella ja Multicontroller-kahvassa.
OIKEA MÄÄRÄ AUTOMATIIKKAA
Puma käyttää kussakin tilanteessa juuri oikean määrän automatiikkaa työn tehostamiseksi. Edistyksellinen TäysPowerShift -vaihteisto sisältää automatiikat sekä peltoajoon että maantiekuljetuksiin. Vaihteistosta valitaan työskentelytapaan sopiva toiminta-alue, jonka jälkeen Puma hoitaa loput. Olipa työtapa mikä hyvänsä, niin Puman vaihteistotekniikka huolehtii suorituskyvyn maksimoinnista.
AKTIIVINEN ETUAKSELIN JOUSITUS
50 km/h-versioissa varustukseen kuuluu etuakselijousitus sekä etupyörien erillisjarrut. 50 km/h -versioissa on aktiivinen etuakselijousitus ajomukavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Aktiivijousituksella traktorin pituuskallistelua saadaan vähennettyä etenkin maantieajossa ja etukuormainkäytössä.
Aktiivijärjestelmä seuraa 105 mm joustovaralla olevan etuakselin liikkeitä, minkä mukaan vaimennusta ja painetta säädetään paineakuilla ja venttiilijärjestelmällä. Etujousituksessa on automaattinen tasonsäätö kuormituksen mukaan. Neliveto ja tasauspyörästöjen lukot edessä ja takana vapautuvat ja kytkeytyvät automaattisesti nopeudesta ja ohjauskulmasta riippuen.
SPS- KUUSI PIKAVAIHDETTA, KOLME PYKÄLÄÄ
Puma X tulee SPS vaihteistolla, missä tarjolla on kuusi pikavaihdetta kolmella pykälällä. Kun kyseessä on 40km/h traktori, on käytettävissä 18 vaihdetta. Kun kyseessä on 50km/h tai 40km/h ECO, on vaihteita 19. SPS vaihteisto on saatavilla myös Puma MC:n.
FPS- KAIKKI VAIHTEET ILMAN KYTKINTÄ
FPS vaihteisto on 18 (40 km/h) tai 19 (50 km/h) full powershift vaihteisto, missä kaikki vaihteet on käytettävissä ilman kytkintä ja vedon katkaisua. Multicontroller kahvasta hoituu vaihteiden ja suunnanvaihto, kahva toimii myös käsikaasuna.
CVX- SE AIDOSTI PORTAATON
CVX vaihteisto on aidosti portaaton vaihteisto. Vaihteistossa on lyhyen akselivälin Pumissa kaksi aluetta ja pitkän akselivälin Pumissa neljä aluetta, mutta kaksoiskytkin hoitaa vaihtamisen niin hienosti ettei kuski edes sitä huomaa. CVX on ajomukavuutta parhaimmillaan, minkä Case IH:n ajokahva ainutlaatuisella toiminnallisuuudellaan täydentää.
CVX:ssä nopeutta lisätään ajokahvaa työntämällä. Kun kuljettaja vetää ajokahvaa taaksepäin, traktori moottorijarruttaa. Loppuun asti taakse vedettynä traktori pysähtyy ja myös pysyy paikoillaan. Tämä on loistava ominaisuus esim. siirtoajossa risteykseen tullessa ja siitä lähdettäessä.
VOIMANOTTO
Puma MC ja CVX malleissa 150-175 on vakiovarusteena takavoimanoton nopeudet 540/540E/1000 r/min. Malleissa 185-240 vakionopeudet ovat 540E/1000, mutta lisävarusteena on tilattavissa myös 4-nopeuksinen voimanotto 540/540E/1000/1000E r/min. Lisävarusteena saatavalla etunostolaitteella ja -voimanotolla voidaan tuottavuus tuplata helposti käyttämällä työkonetta sekä traktorin edessä että takana.
Voimanoton pehmeä käynnistys lisää voimanoton vääntömomenttia vähitellen, mikä pehmentää voimanoton käynnistymistä ja suojaa sekä traktoria että työkoneita.
Voimanoton suunnittelussa on pyritty eliminoimaan voimansiirron hävikki ottamalla voimanoton käyttövoima suoraan vauhtipyörältä. 540E ja 1000E voimanotolla saavutetaan haluttu voimanoton nopeus alle 1600 r/min moottorin kierroksilla, joka on 20 % normaalia alhaisempi. Tämä säästä polttoainetta ja vähentää ääntä.
PEHMEÄ KÄYNNISTYS.
Pehmeä käynnistys -toiminto pehmentää voimanoton käynnistymistä lisäämällä voimanoton vääntömomenttia vähitellen kun voimanotto kytketään päälle, sillä anturit havaitsevat liikkeelle lähtöä vastustavan voiman olevan korkea. Hydraulinen jarru varmistaa sen, että työkoneet eivät jatka pyörimistä voimanoton pois kytkemisen jälkeen.
HELPPO KÄYTTÄÄ.
Voimanoton automatiikka voi kytkeä voimanoton päälle ja pois kytketyn työkoneen asennon mukaan. Voimanotto kytkeytyy pois päältä, kun nostolaite nostetaan ylös, ja takaisin päälle, kun nostolaite lasketaan alas.
TUPLAA TUOTTAVUUS.
Kun traktori varustetaan etunostolaitteella ja -voimanotolla, työtehoa voidaan lisätä käyttämällä etu- ja takanostolaitteissa sopivia työkoneyhdistelmiä. Voit kaksin- tai jopa kolminkertaistaa työpanoksesi yhdellä ajolla.
AUTOMAATTIOHJAUS
Automaattiohjaus on työn tehokkuutta eniten parantava lisävaruste, mikä nykyajan traktoriin on saatavilla. Paraskin kuski ajaa noin 10 % päällekkäin tai hänelle jää välipaikkoja. Tämä 10 % on täysin hukkaan heitettyä työtä ja resurssien tuhlaamista. Karkeasti voidaan sanoa, että automaattiohjauksella koneketjusta saadaan 100 % hyödynnettyä. Tämän ansiosta esimerkiksi olemassa olevaa koneketjua voidaan pitää pykälää pienempänä suhteessa koneketjuun, missä automaattiohjaus ei ole käytössä.
Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös
Automaattiohjaukseen on saatavilla automaattinen päistekäännös (katso alla oleva video) erittäin edullisesti. Automaattinen päistekäännös entisestään lisää ajomukavuutta, vähentää peltomaan tallautumista ja tekee päisteestä juuri sellaisen kuin kuljettaja haluaa. Traktori voidaan laittaa kulkemaan joka toista ajolinjaa pitkin jolloin päistekäännöksestä saadaan hieman loivempi. Loivempi päistekäännös on hellävaraisempi peltomaalle ja mukavampi kuljettajalle.
Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös+päisteautomatiikka
Parhaan työtehon, työmukavuuden ja resurssien maksimaalisen hyödyntämisen saa kun yhdistetään automaattiohjaus, automaattinen päistekäännös ja päisteautomatiikka. Päisteautomatiikan avulla päisteessä toistuvat toiminnot (ajonopeuden säätö, ulosoton pysäytys, nostolaitteiden nosto, hydrauliikan toiminnot yms.) voidaan ohjelmoida tapahtumaan automaattisesti päisteeseen tultaessa. Voidaankin sanoa, että kun tämä voittajan yhdistelmä on käytössä, ei kuljettajan tarvitse huolehtia traktorin ajamisesta kuin työn alussa ja lopussa.
Kuinka tarkka automaattiohjaus on?
Automaattiohjauksen tarkkuus vaihtelee käytössä olevan tarkkuussignaalin mukaan. Tarjolla on kaksi tarkkuussignaalia: Egnos, minkä tarkkuus suomessa on 20-30cm ja RTK, minkä tarkkuus on 2-4cm. Egnostarkkuussignaalin käyttö on ilmaista, kun taas RTK:n tarkennus signaali on ostettava vuosittaisena tilauksena. Vahva suositus on, että esim. kylvössä, lietteen levityksessä ja niitossa käytettäisi RTK tarkkuutta, kun esimerkiksi äestyksessä, kevytmuokkauksess ja kasvinsuojelussa voidaan pärjätä Egnostarkkudella. RTK on täysin jälkivarusteltavissa, mikä antaa päätöksenteolle hieman joustavuutta. Traktorimyyjän kanssa kannattaa keskustella, kumpi tarkkuussignaaleista sopii paremmin käyttäjän tarpeisiin.