Kverneland Variomat® aurat ovat erinomainen vaihtoehto suurille kyntöaloille. PG -mallit on PB mallin tapaan järeä aura, saatavana 5-8 teräisenä, suunniteltu tehokkaille traktoreille.
Kverneland Variomat® järjestelmä
Viilun leveyttä voidaan säätää ajon aikana välillä 30-50 cm helposti traktorin ohjaamosta. Kuljettaja voi vapaasti valita olosuhteisiin parhaiten sopivan työleveyden ja kyntösyvyyden. Tämä parantaa työjälkeä sekä lisää työtehoa ja vähentää samalla polttoaineen kulutusta jopa 20%.
Kverneland PG Variomat® auroissa tukipyörä on sijoitettu viimeisen ojaksen eteen, jolloin auralla voidaan kyntää aivan pellon reunaan asti. Tämä ominaisuus on ollut ratkaiseva tilanteissa, joissa viljelijä on pohtinut vaihtoehtoisesti saman hintaisen puolihinattavan PB -auran hankintaa.
PG - OMINAISUUDET
Niveltyvä vetolaite
Auran kytkentä traktoriin tapahtuu niveltyvän vetolaitteen avulla. Tämä parantaa ketteryyttä päisteissa ja suojaa traktorin voimansiirtoa ja renkaita.
Painonsiirto traktorin takarenkaille
Aura on suunniteltu erityisesti nelivetoisille traktoreille, Vetolaitteen suunnittelulla on estetty liian suurien voimien välittyminen traktorille, mutta toisaalta varmistettu painonsiirto auralta traktorin vetäville pyörille.
Traktorin suojaus käännön aikana
Traktori ja aura ovat käännön aikana oikeassa kulmassa, jolloin traktorin vetovarsiin kohdistuva rasitus on mahdollisimman pieni käännön aikana myös jyrkissä rinteissä.
Helppo siirtyminen kuljetuksesta kyntöön
Variomat® aurat voidaan säätää kuljetusasennosta kyntöasentoon muutamissa sekunneissa. Tieajossa aura kulkee turvallisesti perhosasennossa matalan painopisteen ansiosta. Ahtaissa paikoissa tukipyörää voidaan myös ohjata ketteryyden varmistamiseksi.
Kverneland automaattilaukaisimet
Yksi Kverneland aurojen tunnusmerkeistä on lehtijousilaukaisulaite, jonka laukaisukäyrä poikkeaa muista ratkaisuista. Lehtijousilaukaisun suurin laukaisuvaste on tilanteessa, jossa auran terä on antanut esteen vaikutuksesta muutaman sentin periksi taaksepäin. Jos este on riittävän suuri, se työntää siipiparin edelleen pois tieltään ylöspäin, jolloin laukaisuvaste alkaakin laskea. Estettä väistettäessä laukaisuvoiman tulee käytännössäkin olla suuri alhaalla perusasennosta hiukan taaksepäin, mutta laskea ylös noustaessa, sillä esteen kiertämisen kannalta laukaisuvastetta ei tarvita enää silloin, kun siipipari on jo työnnetty esteen tieltä syrjään. Lehtijousilaukaisulaitteita on jo yli 1.000.000 kappaletta ympäri maailmaa alkaen vuodesta 1968.
Ensimmäinen viilu säädetään hydraulisesti kaikissa PG paluuauroissa, tarvittaessa ajon aikana.