KVERNELAND PÖYHIMET
Ensimmäiset pöyhimet esiteltiin Gottmadingenin tehtaalla vuonna 1961, jossa toimii edelleen tuotekehitys- ja tutkimusyksikkö Kvernelandin karhottimille ja pöyhimille. Tehtaalta on sen jälkeen toimitettu yli 750 000 pöyhintä ympäri maailmaa vuosien kuluessa.
Pöyhimisen tarkoituksena on kääntää ja levittää heinämassa koko työleveydelle kuivumisen nopeuttamiseksi. Optimaalinen ajonopeus on noin 7km/h ja alkuvaiheessa yli 500rpm pyöritysnopeus on välttämätöntä. Myöhemmin, varisemisen välttämiseksi tulee ajaa kovempaa, noin 10km/h ja alhaisella pyöritysnopeudella aina 350rpm saakka.
Kvernelandin pöyhimissä on aina neliöprofiilirunko, joka on hitsattu kahdesta limittäisestä u-profiilista. Uusissa yli 6m malleissa runko tehdään levystä CNC taitoksilla, jolloin hitsaussaumoja on vain yksi. Runkoprofiilin sisällä on lisäjäykisteet.
Piikin pidikevarret ovat neliöprofiilia, jotta piikkivarsi kiinnittyy tukevasti roottorikeskiöön. Piikkipari on symmetrinen, jolloin varaosatoimituksissa ei tarvi huolehtia piikin kätisyydestä. Pöyhimisessä kumpaankin piikkiin kohdistuu näin tasapuolinen rasitus ja pöyhiminen tapahtuu kahdessa vaiheessa. Päällimmäiset heinät ensin ja alemmat sitten, mikä kääntää heinät tehokkaasti ympäri.
Piikin ripustukselle on 3 eri asentoa asennuspalojen avulla. Näin säädetään piikkiä aggressiivisemmaksi tuorerehun pöyhintään tai vastaavasti hellävaraisemmaksi varisevien kasvien yhteydessä. Tehdasasetus on keskellä.
Roottorikulman säätö on vakiona. Vino eli ottavampi kulma on aggressiivisempi ja nostaa kasvustoa tehokkaammin. Loivaa kulmaa tarvitaan tilanteissa, joissa kasvin varisemisherkkyys on korkea ja varisemistappioita halutaan välttää. Pöyhimissä on myös kitkaan perustuvat mekaaniset heilahduksen vaimentimet, sekä reunapöyhintävarustus, mikä siirtää niitettyä kasvustoa pois päin reunoilta.
Kverneland 8400 CompactLine pöyhimissä on käyttäjäystävällinen rasvavoideltava kulmavaihde, joka sisältää sekä pyörittävän pyörän, että kruunupyörän laakereineen. Kummallakin hammasrattaalla on laakerit rattaan molemmin puolin, tavallista tukevampi ratkaisu jo pienestä mallista alkaen. Vaihteisto ei ole osana kantavaa runkoa, jolloin koneen ajorasitus ei kohdistu vaihteistoon lainkaan.
8446 ja 8452 malleissa on rasvattavat sarananivelet, kun leveämmissä 8460 ja 8480 malleissa on kestovoidellut sarananivelet. Voimansiirto kulkee sarananivelten läpi kaksoisnivelin. 8400 CompactLine työleveydet ilmenevät mallinumeron kahdesta viimeisestä numerosta. 8452T malli on hinausrungolla varustettu malli. 8480 malli vaatii toisen sarananivelen, jossa on 6-sorminen hexalink avonivel, jolla uloimmat roottorit voidaan kääntää lähes 180 astetta sisään päin mahdollisimman pienen kuljetuskoon vuoksi.